
dr Aleksandra Sewerynik
Ekspert w zakresie prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży muzycznej.
Zna praktykę działania organizacji zbiorowego zarządzania oraz ma doświadczenie w kontaktach z tymi podmiotami. Jest jedynym w Polsce ekspertem przygotowującym integralne, muzyczno-prawne analizy porównawcze utworów muzycznych w kontekście plagiatu. Jej klientami są w szczególności artyści, twórcy, aktorzy, muzycy, menedżerowie artystów, agencje reklamowe, banki muzyki, firmy producenckie oraz agencje artystyczne.
Jest cenionym wykładowcą. Prowadzi zajęcia i szkolenia z prawa autorskiego w całej Polsce. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz na studiach podyplomowych „Muzyka w Mediach” w Collegium Civitas. Od 2018 roku współpracuje również z Centrum Praw Własności Intelektualnej im. H. Grocjusza.
Od 2020 roku stale współpracuje z Fundacją Music Export Poland w ramach dyżurów bezpłatnych porad prawnych dla artystów.
Jest biegłym sądowym z zakresu muzyki, w szczególności plagiatu muzycznego i prawa autorskiego przy Sądzie Okręgowym w Warszawie.
Języki:
- Angielski
- Włoski

- Uniwersytet Warszawski, Wydział Prawa i Administracji (2005)
- Universita degli Studi di Teramo (2004)
- Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział V specjalizacja: dyrygentura chóralna (2006)
- Błeszyński i Partnerzy Radcowie Prawni (2005-2013)
- Sewerynik Prawo Autorskie (2013 – 2016)
- Utwór muzyczny jako przedmiot prawa autorskiego, C.H. Beck 2020
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz, red. A. Michalak, art. 85-103 (prawa pokrewne), C.H. Beck 2019
- Prawo autorskie w instytucjach kultury, redakcja naukowa, współautor, C.H. Beck 2019
- Prawo autorskie w muzyce, Wydawnictwo UMFC, 2014
- Ochrona elementów składowych utworu muzycznego, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego nr. 2/2013
- Blog prawomuzyki.pl
Kwartalnik UPRP:
- Dźwięk jako znak towarowy w kontekście przepisów prawa własności intelektualnej, 1/2016
- Muzyka w reklamie, 4/2015
- Kolędy a prawo autorskie, 4/2013
- Plagiat w muzyce, 4/2012
Wiadomości ZAiKSu:
- Cover a prawo autorskie, 17/2017
- Wyzwania prawa autorskiego, 13/2016
Rzeczpospolita:
- Nie wszystko co podobne to plagiat, 9.11.2012.
- Ludowe niekradzione, 20.11.2012.
- Wiele korzyści, ale i duże ryzyko, 13.08.2013.
- Jak przeciąć spór o przedszkolne opłaty, 27.09.2013.
- Kuchnia cover, czyli CeZik też ma swoje prawa, 16.10.2013.
- Stradivarius naszych czasów. Kilka słów o samplingu i prawie autorskim, 20.11.2013.
- Hej, kolęda, kolęda, 11.12.2013.
- Perfect: Autor instrumentacji też może być twórcą, 8.01.2014.
- Czas na Rachmaninowa, 22.01.2014.
- Filmowa jedność: Wojciech Kilar to rozumiał, 5.12.2014.
- Zakulisowa twórczość dyrygenta, 19.02.2014.
- Opłata dla artystów czy podatek od piractwa?, 5.03.2014.
- Dla kogo procent od sztuki, 19.03.2014.
- Ociosywanie mgły, czyli o komponowaniu słów kilka, 2.04.2014.
- Dylematy organisty, 16.04.2014.
- Edyta Górniak śpiewa hymn, 29.04.2014.
- Nie wszyscy są happy, 14.05.2014.
- Muniek Staszczyk miał prawo się oburzyć…, 28.05.2014.
- Samplowy utwór też można wykonać, 11.06.2014.
- Rozśpiewane stadiony, 25.06.2014.
- Legalne wspomnienia z wakacji, 23.07.2014.
- Brutalne jak prawo dżungli, 20.08.2014.
- Parodia – legalna czy nie?, 24.09.2014.
- Smartfony i tablety – powinny być objęte dodatkową opłatą?, 8.10.2014.
- Uczciwe praktyki w cytowaniu, 22.10.2014.
- Najpierw burza mózgów, a potem rozstanie, 5.11.2014.
- Tylko cztery struny, a dźwięków bez liku, 19.11.2014.
- Realizator dźwięku – technik, twórca czy artysta wykonawca?, 3.12.2014.
- Jak twórca zarabia na YouTube?, 17.12.2014.
- Oryginalne sekundy, czyli o czołówce „Wiadomości” i muzycznych logo, 14.01.2015.
- Osierocone tantiemy, 28.01.2015.
- Co mnie uwiera w prawie autorskim. Kilka słów o samplingu i fonogramach, 11.02.2015.
- Jazz is jazz, czyli kilka słów o improwizacji muzycznej i standardach jazzowych, 25.02.2015.
- Niepewne portfolio muzyka, 11.03.2015.
- Plagiat zza oceanu wątpliwości, 25.03.2015.
- Prawa autorskie do twórczości Jana Pawła II, 8.04.2015.
- Czy wystarczy się umówić, czy trzeba podpisać umowę?, 29.04.2015.
- Producent, a jednak artysta, 13.05.2015.
- Wariacje muzyczne na cudzy temat – dozwolone czy nie?, 27.05.2015.
- Czy artysta w instytucji naukowej ma mniej praw niż inni twórcy?, 10.06.2015.
- U jubilera nie tylko „Poławiacze pereł, 24.06.2015.
- Tajemnica Requiem, 9.09.2015.
- Luka po trzykrotności, 22.07.2015.
- Mały wkład, duży problem, 23.09.2015.
- Sound-alike plagiat, 7.10.2015.
- Refleksje prawne na tle Konkursu Chopinowskiego, 21.10.2015.
- Autor zawsze pozostaje autorem, 4.11.2015.
- Synchronizacja praktyki z przepisami, 25.11.2015.
- Zespół muzyczny też potrzebuje umowy, 9.12.2015.
- Można tworzyć coś swojego, wyjątkowego, i indywidualnego. Razem, 23.12.2015.
- Po prostu Adele, 13.11.2016.
- O artystach i sile nośnika, 27.01.2016.
- Sprawiedliwość w świecie artystów, 10.02.2016.
- Plagiat ukryty a wzorowanie się na cudzej twórczości, 24.02.2016.
- Sposoby na anonimowe naruszenia praw autorskich, 9.03.2016.
- Co to jest publishing, 23.03.2016.
- Gdyby Beatles był Polakiem, 6.04.2016.
- Audiobooki i prawo autorskie, 20.04.2016.
- Teledysk i prawo autorskie, 4.05.2016.
- Piosenka – połączenie utworów czy utwór współautorski?, 18.05.2016.
- Na tropie małych i wielkich praw, 1.06.2016.
- Koło ratunkowe w razie niekorzystnej umowy, 15.06.2016.
- Oblicza Hymnu Światowych Dni Młodzieży, 27.07.2016.
- Schody do brzmienia, 24.08.2016.
- Rebranding i DJ’e, 14.09.2016.
- DJ – twórcza czy odtwórca?, 28.09.2016.
- Brzmienie w ZAiKS, 12.10.2016.
- Prawa autorskie są jak cebula, mają wiele warstw, 26.10.2016.
- Scenarzysta, autor odrębnego dzieła czy współautor?, 9.11.2016.
- Różne pomysły na współtwórczość, 23.11.2016.
- Prawo autorskie czy copyright, 7.12.2016.
- O piosenkach po niemiecku, 21.12.2016.
- Komu przysługuje nazwa zespołu muzycznego?, 4.01.2017.
- Czy jest europejska definicja utworu?, 18.01.2017.
- Plagiat, czy tylko ukryta pamięć?, 31.01.2017.
- Czy muzyk w orkiestrze tworzy dzieło?, 14.02.2017.
- Czy w orkiestrze tylko dyrygent ma wpływ na wykonanie utworu?, 1.03.2017.
- Idea utworu muzycznego jest własnością wszystkich, 15.03.2017.
- Edyta Górniak, Paulla i prawa, których nie ma, 28.03.2017.
- Cover a prawo autorskie w praktyce, 11.04.2017.
- Korzystanie z marki Chopin, 9.05.2017.
- O tantiemach konsultantów muzycznych, 23.05.2017.
- Jak chronić nazwę zespołu muzycznego, 6.06.2017.
- Kompozycje sztucznej inteligencji, 21.06.2017.
- Coraz więcej pytań o prawa sztucznej inteligencji, 4.07.2017.
- Wywiad z Luisem Berenguer i Javierem Soriano na temat wspólnotowych wzorów przemysłowych, 22.01.2018.
- główna nagroda w III i IV edycji konkursu na informację medialną o tematyce związanej z ochroną własności intelektualnej, organizowanego przez Urząd Patentowy RP,
- wyróżnienie w V edycji konkursu na informację medialną o tematyce związanej z ochroną własności intelektualnej, organizowanego przez Urząd Patentowy RP,
- II nagroda w 17 edycji konkursu na najlepszą pracę naukową na temat własności intelektualnej, organizowanego przez Urząd Patentowy RP.
- Konferencja Copy Camp 2013, O plagiacie w czterech akordach
- Konferencja Copy Camp 2015, Ta piosenka brzmi znajomo
- Konferencja Copy Camp 2017, Collision of an exclusive right and artistic freedom – can we use events that really happened in creative works? Copyright and personal right issues”
- Webinarium NCK, “Wybrane zagadnienia prawa autorskiego”
- Konferencja „Projektowanie wizerunku przedsiębiorstwa-Przebrała się m!arka„, 29.06.2020 r.