Wraz ze wzrostem popularności postępowań mediacyjnych ustawodawca stopniowo udoskonala przepisy regulujące tę alternatywną metodę rozwiązywania sporów (tj. art. 1831–18315 k.p.c.). Ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw uregulował między innymi kwestie związane z możliwością objęcia ugodą mediacyjną roszczeń nieobjętych pozwem lub objętych kilkoma postępowaniami cywilnymi oraz zatwierdzania takich ugód. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2023 r.
Prostą odpowiedzią na postawione pytanie, opartą na prawie, jest: nie, bowiem generalna zasada, która wywodzi się z art. 13 (1) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi, iż reklama i promocja napojów alkoholowych jest zakazana. Istnieje wobec niej jednak kilka wyjątków, które pozwalają na reklamę i promocję w ograniczonym zakresie, szczególnie jeśli chodzi o piwo.
Z drugiej strony nie sposób nie dostrzec coraz częstszych kampanii reklamowych napojów alkoholowych w Internecie, w szczególności w mediach społecznościowych. Czy są one prowadzone zgodnie z prawem?
Drugi sezon aktorskiego serialu „Hearstopper”, animowany serial „Star Wars: Ahsoka” czy serial live-action „One Piece” to tylko niektóre z przykładów dzieł opartych na innych utworach, które miały premierę zaledwie w sierpniu tego roku. W obecnych czasach potencjał cross- czy też transmedialny poszczególnych dzieł wykorzystywany jest niemal każdego dnia, zaś twórcy utworów zależnych lub innych efektów współpracy eksploatujących utwór pierwotny muszą nieustannie mierzyć się z różnego rodzaju problemami prawnymi, z których najważniejsze zostaną omówione w niniejszym wpisie.
Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa
tel: (+48) 22 299 60 70
ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa
tel: (+48) 579 066 338
Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners
Desing by Agnieszka Kruszewska