• Blog

Zmiany dotyczące zakresu i zatwierdzania ugód mediacyjnych

Zmiany dotyczące zakresu i zatwierdzania ugód mediacyjnych

Wraz ze wzrostem popularności postępowań mediacyjnych ustawodawca stopniowo udoskonala przepisy regulujące tę alternatywną metodę rozwiązywania sporów (tj. art. 1831–18315 k.p.c.). Ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw uregulował między innymi kwestie związane z możliwością objęcia ugodą mediacyjną roszczeń nieobjętych pozwem lub objętych kilkoma postępowaniami cywilnymi oraz zatwierdzania takich ugód. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2023 r.


Zuzanna Kietlińska
27.02.2024
Czy wolno reklamować alkohol w mediach społecznościowych

Czy wolno reklamować alkohol w mediach społecznościowych

Prostą odpowiedzią na postawione pytanie, opartą na prawie, jest: nie, bowiem generalna zasada, która wywodzi się z art. 13 (1) ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi, iż reklama i promocja napojów alkoholowych jest zakazana. Istnieje wobec niej jednak kilka wyjątków, które pozwalają na reklamę i promocję w ograniczonym zakresie, szczególnie jeśli chodzi o piwo.

Z drugiej strony nie sposób nie dostrzec coraz częstszych kampanii reklamowych napojów alkoholowych w Internecie, w szczególności w mediach społecznościowych. Czy są one prowadzone zgodnie z prawem?


Roksana Podkowa
29.11.2023
Cross-media a prawa własności intelektualnej

Cross-media a prawa własności intelektualnej

Drugi sezon aktorskiego serialu „Hearstopper”, animowany serial „Star Wars: Ahsoka” czy serial live-action „One Piece” to tylko niektóre z przykładów dzieł opartych na innych utworach, które miały premierę zaledwie w sierpniu tego roku. W obecnych czasach potencjał cross- czy też transmedialny poszczególnych dzieł wykorzystywany jest niemal każdego dnia, zaś twórcy utworów zależnych lub innych efektów współpracy eksploatujących utwór pierwotny muszą nieustannie mierzyć się z różnego rodzaju problemami prawnymi, z których najważniejsze zostaną omówione w niniejszym wpisie.


Julia Szcześniak
6.09.2023

Intellectual property
and media law professionals.

Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa

tel: (+48) 22 299 60 70
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach podrobionych znaków towarowych prosimy pisać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz na:

ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa

tel: (+48) 579 066 338
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners