Znaki towarowe stanowią coraz częściej istotny element w prowadzeniu przez przedsiębiorców działalności gospodarczej, umożliwiając zbudowanie na rynku renomy i rozpoznawalności wśród konkurentów. Uzyskanie prawa ochronnego daje uprawnionemu swoisty monopol na używanie znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy. Uprawniony może udzielić innej osobie upoważnienia do używania znaku, zawierając z nią umowę licencyjną. W przypadku braku uzyskania licencji, używanie znaku będzie co do zasady działaniem bezprawnym.
Prawo własności przemysłowej (pwp) zawiera katalog przykładowych czynności składających się na używanie znaku towarowego. Zgodnie z art. 154 pwp używanie znaku towarowego polega w szczególności (ale nie wyłącznie!) na:
W styczniu tego roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w głośnej sprawie pomiędzy Audi AG a polskim przedsiębiorcą działającym pod firmą GQ. Sąd przychylił się do stanowiska AUDI, uznając, że producent samochodów będący właścicielem unijnego znaku towarowego może zakazać używania oznaczenia identycznego lub podobnego do tego znaku w częściach zamiennych.
TSUE potwierdził tym samym, że nie można stosować na zasadzie analogii do znaków towarowych tak zwanej klauzuli napraw, ustanowionej w odniesieniu do wzorów wspólnotowych. Co więcej, sąd przyznał, że na prawo ochronne do znaku towarowego będzie można się powołać niezależnie od celu używania oznaczenia w części zamiennej, w szczególności niezależnie od tego, czy znak został użyty w celu spełnienia funkcji technicznej.
W zeszłym tygodniu zakończyliśmy drugą edycję organizowanych przez nas warsztatów edukacyjnych dla studentów pt. „Entertainment Law Academy”. Warsztaty poświęcone zostały różnym aspektom prawa własności intelektualnej w branży rozrywkowej, w szczególności filmowej, muzycznej i gier. Zajęcia poprowadził zespół ekspertów z naszej kancelarii: r.pr. Anna Kruszewska, r.pr. dr Aleksandra Sewerynik, adw. Joanna Woźniak, adw. Iga-Oppeln-Bronikowska, adw. Mateusz Sadłyk, apl. radc. Aleksandra Bowanko, Julia Szcześniak i Maciej Kurkowski. Gościem specjalnym drugiej edycji „Entertainment Law Academy” była adw. Anna Piechówka - Expert Counsel, Lead of Business and Intellectual Property Practice w spółce CD PROJEKT RED S.A. Gratulujemy wszystkim uczestnikom ukończenia zajęć i dziękujemy za aktywny udział!
Z przyjemnością informujemy również, że tegoroczna edycja „Entertainment Law Academy” została wyróżniona w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2024” organizowanym przez Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych i w efekcie otrzymała dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dziękujemy Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych za wyróżnienie.
Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa
tel: (+48) 22 299 60 70
ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa
tel: (+48) 579 066 338
Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners
Desing by Agnieszka Kruszewska