Od dawna wiadomo, że pierniczki pierniczkom nierówne. Co jednak w przypadku, gdy opakowanie jednej marki do złudzenia przypomina opakowanie drugiej? Nad tym zagadnieniem pochylił się Sąd Okręgowy w Katowicach w sprawie, która dotyczyła opakowania pierniczków w proszku marki Gellwe i jego podobieństwa do opakowania pierniczków marki Dr. Oetker.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadza katalog zabronionych czynów nieuczciwej konkurencji, do których zalicza m. in. naśladownictwo mogące wprowadzić w błąd, nieuczciwą reklamę oraz fałszywe oznaczanie towarów i usług. Nie jest to jednak zamknięty katalog. Obecnie powszechnie przyjmuje się, że art. 3 u.z.n.k. może stanowić samodzielną podstawę uznania działania za delikt nieuczciwej konkurencji.
W znowelizowanym w 2015 roku kodeksie karnym usunięto obowiązek naprawienia szkody i nawiązkę z listy środków karnych i przeniesiono je do rozdziału V a zatytułowanego „przepadek i środki kompensacyjne”. Ustawodawca podkreślił tym samym ich rolę odszkodowawczą i czysto cywilistyczny charakter. Powyższa zmiana ma doniosłe znaczenie praktyczne, choćby w kontekście oderwania obowiązku naprawienia szkody od dyrektyw wymiaru kary.
Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa
tel: (+48) 22 299 60 70
ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa
tel: (+48) 579 066 338
Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners
Desing by Agnieszka Kruszewska