• Blog



Save the Music z prawem - wykłady dr Aleksandry Sewerynik

Projekt Save the Music to kampania społeczna zainicjowana przez dr Marlenę Wieczorek i prowadzona przez Fundację MEAKULTURA[1], mająca na celu ochronę i promocję europejskiego dziedzictwa muzycznego, w tym ukazanie wpływu muzyki na historię świata i człowieka oraz wspieranie jego rozwoju intelektualnego i społecznego. Na stronie projektu można znaleźć bogate zasoby edukacyjne, takie jak publikacje, nagrania oraz wykłady poświęcone tradycjom muzycznym różnych regionów Europy.

W ramach kampanii na platformie YouTube dostępne są wykłady dr Aleksandry Sewerynik zatytułowane „Save the Music z prawem”, które koncentrują się przede wszystkim na praktycznych problemach twórców i artystów związanych z prawem autorskim. W poszczególnych odcinkach zostały poruszone m.in. kwestie dotyczące ochrony prawnej twórczości muzycznej, plagiatu, mediów społecznościowych oraz praw autorskich w dobie nowych technologii, w tym ochrony praw autorskich w świetle dynamicznego rozwoju narzędzi sztucznej inteligencji. Dr Sewerynik jako ekspertka w tej dziedzinie, przedstawia zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty tych zagadnień, co czyni jej wykłady szczególnie wartościowymi.

Niedawno ukazał się trzeci sezon wykładów „Save the Music z prawem”, w ramach którego opublikowane zostały następujące odcinki:

1 Głośne sprawy o plagiat w muzyce Case Study – czyli o tym, jak Ed Sheeran bronił się przed zarzutami plagiatu.

2 Muzyka ludowa a prawo autorskie + Case Study – czyli dlaczego zespół Brathanki został upomniany przez węgierskiego wykonawcę za naruszenie jego praw autorskich w piosence „Czerwone Korale”, a Fryderyk Chopin mógł czuć się bezpiecznie wplatając elementy melodii ludowych do swoich utworów?

3 Co się dzieje z prawami autorskimi po śmierci autora? + Case Study – czyli o różnicy między autorskimi prawami osobistymi a majątkowymi i o tym, dlaczego z punktu widzenia prawa Winnie-the-Pooh i Kubuś Puchatek to nie ten sam miś o małym rozumku.

4 Legalne oznaczanie materiałów w social mediach – czyli kiedy posunięto się za daleko w reklamie w mediach społecznościowych.

5 Muzyka generowana przez AI a prawo autorskie – czyli jak legalnie wstawić na TikToka lub YouTube nagranie wygenerowane przez sztuczną inteligencję.

6 Korzystanie z cudzego wizerunku – czyli kiedy można bezpiecznie opublikować wizerunek innej osoby.

7 Muzyka w lokalach usługowych i handlowych – czyli co zrobić, gdy właściciel chce w swoim lokalu zaoferować klientom coś innego, niż muzyczka z windy?

8 Kiedy i jak zgłaszać utwory do ZAiKS-u? – czyli kiedy i jak zgłaszać utwory do ZAiKSu zgodnie z najnowszymi funkcjonalnościami systemu zgłaszania.

9 Sobowtórzy – czyli o tym, jak Max Verstappen pozwał dyskont spożywczy.

10 Q&A – czyli odpowiedzi na wszystkie Wasze pytania.  

 

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami i wspierania tej wartościowej inicjatywy!

 

Specjalne podziękowania dla wszystkich osób zaangażowanych w projekt „Save the Music z prawem”:

montaż i rejestracja: Mateusz Stanuszek

projekt logo Save the Music: dr hab. Max Skorwider

dżingiel Save the Music: Władysław "Gudonis" Komendarek i Krzysztof Tymendorf (Ambasadorowie kampanii społecznej Save the Music)

pomysłodawczyni kampanii i jej koordynatorka: dr Marlena Wieczorek

partner wykładów: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Prawo Muzyki

 

[1] Fundacja MEAKULTURA to, pozarządowa organizacja ekspertów działających na rzecz muzyki, edukacji i artystów. Fundacja zrzesza specjalistów z dziedziny muzyki, takich jak muzykolodzy, pedagodzy i publicyści, którzy na co dzień zajmują się wspieraniem edukacji muzycznej. Poza kampanią „Save the Music”, Fundacja prowadzi czasopismo MEAKULTURA.pl, organizuje Konkurs Krytyków Muzycznych KROPKA i współtworzy studia podyplomowe z Collegium Civitas, związane z muzyką i kulturą.

 

Grafika:

"My Life Through A Lens" w serwisie Unsplash.

Julia Szcześniak
młodsza prawniczka
W trakcie studiów prawniczych testowała wiele różnorodnych gałęzi prawa, od kryminalistyki, przez prawo międzynarodowe, ale ostatecznie to prawo własności intelektualnej (a w szczególności autorski...

Intellectual property
and media law professionals.

Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa

tel: (+48) 22 299 60 70
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach podrobionych znaków towarowych prosimy pisać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz na:

ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa

tel: (+48) 579 066 338
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners