al. J. Ch. Szucha 16/18
00-582 Warszawa
tel: (+48 22) 299 60 70
office@hrp.pl
  • Blog


Ostatnie wpisy


Amazon Brand Registry – co polscy sprzedawcy powinni wiedzieć o nowym programie Amazon

Rywalizacja o klienta na rynku sklepów internetowych jest bezlitosna – zwłaszcza obecnie, kiedy zakupów online dokonujemy nie tylko ze względu na wygodę, ale także z uwagi na bezpieczeństwo tego rozwiązania w dobie pandemii. Polska stanowi na tym rynku swoistą bańkę zdominowaną przez rodzime Allegro, ale w większości krajów świata nikt już nie ma wątpliwości, kto w tej rywalizacji zwyciężył. Amazon, amerykański gigant założony przez Jeffa Bezosa prawie 30 lat temu, już trzeci rok z rzędu otwiera ranking najbardziej wartościowych marek na świecie[1]. I chociaż wydawać by się mogło, że na rynku zakupów internetowych trudno o jakieś szczególne innowacje, to właśnie kolos z Seattle udowadnia po raz kolejny, że nie zamierza łatwo rozstać się z miejscem na podium.

Amazon a podróbki

Na Amazonie kupić możemy wszystko, od nowego telefonu komórkowego po dmuchanego słona o rozmiarach rzeczywistych[2]. To, co od początku było to mocną stroną Amazona, z czasem jednak okazało się także jego przekleństwem. Na każdy oryginalny produkt sprzedawany w sklepie przypadają ogromne ilości nielegalnych kopii, często trudnych do odróżnienia dla przeciętnego odbiorcy. Już od jakiegoś czasu zarówno konsumenci, jak i przedstawiciele znanych marek zaczęli głośno zadawać pytanie: dlaczego Amazon pozwala na taką praktykę? Właściciele  popularnych marek mogą oczywiście bronić swoich zarejestrowanych znaków towarowych przed sądem, ale zanim sprawa się zakończy, bezpowrotnie stracą nie tylko część potencjalnych zysków, ale przede wszystkim zaufanie klientów. Ci z kolei, zniechęceni kolejnym otrzymanym produktem wątpliwej jakości, mogą rozważyć powrót do sklepów stacjonarnych, w których mają większą kontrolę nad tym, co kupują. Władze Amazona wiedziały, że aby utrzymać pozycję lidera, muszą jakoś rozwiązać problem sprzedaży nielegalnych kopii. Zdecydowały się na bardzo niespodziewany krok i zamiast ścigać sprzedawców podróbek, postanowiły oddać część kompetencji w tym zakresie właścicielom znaków towarowych.

Nowy rejestr Amazona

Amazon Brand Registry to nic innego jak prywatny system rejestracji znaków towarowych. Założenia są proste: firma, która posiada tradycyjnie zarejestrowany znak towarowy słowny albo graficzny, który pojawia się na jej produktach lub opakowaniach, może zgłosić się do Amazona w celu jego dodatkowej rejestracji w bazie sklepu. Po pomyślnej rejestracji, właściciele marki otrzymują szereg narzędzi do monitorowania asortymentu sklepu. Jeżeli zauważą produkty nie pochodzące od autoryzowanego sprzedawcy, mogą dokonać odpowiedniego zgłoszenia, a sam Amazon zajmie się usunięciem nielegalnych ofert. Uprawnieni mają także do dyspozycji szereg narzędzi ułatwiających odnalezienie tych, którzy próbują wykorzystać renomę ich marek. W ten sposób – przynajmniej w teorii – Amazon ma stać się bezpieczniejszą platformą zarówno dla sklepów, jak i konsumentów.

Z uwagi na to, że  przedstawione przez firmę rozwiązanie działa od niedawna, trudno jednoznacznie ocenić, jaki będzie miało wpływ na rynek i czy okaże się kolejnym sukcesem amerykańskiego giganta. Warto jednak spojrzeć na dwa aspekty, które, chociaż ukryte na drugim planie, są pod względem prawnym być może jeszcze bardziej interesujące niż sam system rejestracji.

Czy Amazon Brand Registry jest dla każdego?

Po pierwsze, aby skorzystać z usługi Amazon Brand Registry, trzeba posiadać już zarejestrowany znak towarowy. Ta procedura z kolei z pewnością nie jest błyskawiczna. Amazon wychodzi sprzedawcom naprzeciw i proponuje kolejną usługę: IP Accelerator, w ramach której można skrócić okres oczekiwania na wejście do programu, bez konieczności oczekiwania na samą rejestrację znaku. Jednakże zgłoszenie znaku do urzędu patentowego może być dokonane wyłącznie za pośrednictwem wyznaczonej do tego kancelarii i dotyczy to rynku amerykańskiego.

Po drugie, Amazon wprowadza ograniczenia terytorialne dla rejestrowanych w ramach programu znaków. Chociaż w programie Amazon Brand Registry brać mogą udział sprzedawcy z całego świata, znaki towarowe zarejestrowane tylko w niektórych, wskazanych przez Amazon krajach, mogą stanowić podstawę uzyskania dodatkowych uprawnień w ramach programu. Uprawnienia takie wynikają z rejestracji znaku w USA, Brazylii, Kanadzie, Meksyku, Australii, Indiach, Japonii, Turcji, Singapurze, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Arabii Saudyjskiej, Wielkiej Brytanii, Turcji oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich lub też na terenie całej UE (unijne znaki towarowe)[3]. Oznacza to, że znak zarejestrowany wyłącznie w Urzędzie Patentowym RP nie spełnia kryteriów włączenia do programu Amazon Brand Registry.

Warto też zauważyć, że tak, jak w przypadku klasycznego systemu rejestracji znaków, znaki zgłoszone do ABR nie są chronione automatycznie na całym świecie, a tylko na terytorium, dla którego zostały zgłoszone. Dla przykładu, w oparciu o znak zarejestrowany w Wielkiej Brytanii (gdzie proces rejestracji przebiega stosunkowo szybko) nie będzie możliwe skorzystanie z usługi Amazon Brand Registry na rynku amerykańskim. W takiej sytuacji potrzebna będzie rejestracja znaku również w USA. Dla zapewnienia ochrony Amazona w kraju europejskim, wystarczające będzie zarówno zgłoszenie do systemu znaku unijnego, jak i znaku krajowego zarejestrowanego w danym państwie (o ile oczywiście znajduje się ono na liście podanej przez Amazon).

Geograficzny zakres ochrony zarejestrowanych znaków

Na pierwszy rzut oka takie zawężenie geograficzne dostępności usługi może się wydawać dyskryminujące dla znaków z pozostałych krajów. Wybór dokonany przez Amazona okazuje się jednak zaskakująco oczywisty, kiedy zauważymy, że to właśnie w tych krajach posiada on swoje dedykowane serwisy – nie ma na przykład wersji Amazona skierowanej na polski rynek, mimo że możliwa jest dostawa do naszego kraju. Sklep kieruje więc swoją nową usługę do tych państw, w których skupia się jego działalność.

Aby zaś w pełni skorzystać z dobrodziejstw Amazon Brand Registry, należy zadbać o rejestrację i ochronę swoich znaków we wszystkich krajach, w których sprzedawane są towary w ramach serwisu Amazon.   

Kancelaria Hasik Rheims i Partnerzy świadczy usługi rejestracji znaków towarowych globalnie, również w krajach objętych usługą Amazon Brand Registry.

 Autorzy: r.pr. Daniel Hasik, Maciej Kurkowski

[1] https://www.visualcapitalist.com/ranked-the-most-valuable-brands-in-the-world/

[2] https://www.amazon.com/dp/B001TQ10D0?linkCode=ogi

[3] https://brandservices.amazon.com/eligibility, dostęp: 12.10.2020

Daniel Hasik
radca prawny
Ekspert z zakresu szeroko rozumianej ochrony własności intelektualnej.

Intellectual property
and media law professionals.

al. J. Ch. Szucha 16/18
00-582 Warszawa

tel: (+48) 22 299 60 70
tel: (+48) 579 066 338
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners