Przejdź do treści głównej

Blog

Warsztaty „Entertainment Law Academy” wyróżnione w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2025”

Warsztaty „Entertainment Law Academy” wyróżnione w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2025”

Z radością informujemy, że w maju zakończyła się trzecia edycja organizowanych przez nas warsztatów edukacyjnych dla studentów pod nazwą „Entertainment Law Academy”. Tegoroczny cykl zajęć poświęcony był zagadnieniom prawa własności intelektualnej w sektorze rozrywki, ze szczególnym uwzględnieniem branży filmowej, muzycznej oraz gier wideo.

Warsztaty prowadzone były przez zespół ekspertów naszej kancelarii: Annę Kruszewską, Aleksandrę Sewerynik, Joannę Woźniak, Igę Oppeln-Bronikowską, Karolinę Gajdę-Gromadzką, Aleksandrę Bowanko, Julię Szcześniak oraz Macieja Kurkowskiego.

Z przyjemnością gościliśmy również r.pr. Martę Galińską – p.o. Kierownika Działu Produkcji Filmowej i Rozwoju Projektów Filmowych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej – która poprowadziła wykład dotyczący aspektów prawnych i roli PISF w produkcji filmowej.

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom pomyślnego ukończenia programu i dziękujemy za ich zaangażowanie oraz aktywny udział!

Z dumą informujemy także, że tegoroczna edycja „Entertainment Law Academy” została wyróżniona w ramach programu „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2025”, realizowanego przez Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, i otrzymała dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dziękujemy Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych za ponowne docenienie naszej inicjatywy.


Daniel Hasik
23.06.2025
Klauzula bestsellerowa – nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Klauzula bestsellerowa – nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Klauzula bestsellerowa to instytucja prawa autorskiego uregulowana w art. 44 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: PrAut), która daje podstawy do podwyższenia wynagrodzenia twórcy przez sąd, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy. Innymi słowy, w momencie, gdy twórca (np. autor książki) przeniesie autorskie prawa majątkowe na inny podmiot (np. wydawnictwo) za wynagrodzeniem, a następnie podmiot ten w wyniku eksploatacji utworu (np. poprzez druk książki oraz jej sprzedaż) osiągnie dochody wyjątkowo wysokie w porównaniu do wynagrodzenia umownego twórcy, twórca na podstawie tego przepisu może domagać się podwyższenia swojego wynagrodzenia. Na klauzulę bestsellerową może powołać się również artysta wykonawca, do czego uprawnia go art. 92 PrAut.


dr Aleksandra Sewerynik
16.10.2024
Znak podarunkowy,  czyli o ograniczeniu wykonywania prawa ze znaku towarowego.

Znak podarunkowy, czyli o ograniczeniu wykonywania prawa ze znaku towarowego.

W niedawnym wyroku w sprawie C-361/22 z powództwa Industria de Diseño Textil SA (Inditex) – właściciela praw do znaków towarowych ZARA – przeciwko Buongiorno Myalert SA, Trybunał odniósł się do zakresu ograniczenia możliwości wykonywania praw ze znaku towarowego wynikającego z art. 6 ust. 1 lit. C) Dyrektywy 2008/95/WE (Dyrektywa 2008). I chociaż przepisy analizowane przez Trybunał nie obowiązują od lat, to mają istotny wpływ na obecny stan prawny ujęty w Dyrektywie (UE) 2015/2436 (Dyrektywa 2015).


Julia Niedźwiecka
04.10.2024