• Blog

Jak daleko sięga ochrona znaku towarowego? Wyrok TSUE w sprawie C-334/22 (Audi v. GQ).

Jak daleko sięga ochrona znaku towarowego? Wyrok TSUE w sprawie C-334/22 (Audi v. GQ).

W styczniu tego roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w głośnej sprawie pomiędzy Audi AG a polskim przedsiębiorcą działającym pod firmą GQ. Sąd przychylił się do stanowiska AUDI, uznając, że producent samochodów będący właścicielem unijnego znaku towarowego może zakazać używania oznaczenia identycznego lub podobnego do tego znaku w częściach zamiennych.

TSUE potwierdził tym samym, że nie można stosować na zasadzie analogii do znaków towarowych  tak zwanej klauzuli napraw, ustanowionej w odniesieniu do wzorów wspólnotowych. Co więcej, sąd przyznał, że na prawo ochronne do znaku towarowego będzie można się powołać niezależnie od celu używania oznaczenia w części zamiennej, w szczególności niezależnie od tego, czy znak został użyty w celu spełnienia funkcji technicznej.


Aleksandra Bowanko
17.05.2024
Warsztaty „Entertainment Law Academy” wyróżnione w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2024”

Warsztaty „Entertainment Law Academy” wyróżnione w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2024”

W zeszłym tygodniu zakończyliśmy drugą edycję organizowanych przez nas warsztatów edukacyjnych dla studentów pt. „Entertainment Law Academy”. Warsztaty poświęcone zostały różnym aspektom prawa własności intelektualnej w branży rozrywkowej, w szczególności filmowej, muzycznej i gier. Zajęcia poprowadził zespół ekspertów z naszej kancelarii: r.pr. Anna Kruszewska, r.pr. dr Aleksandra Sewerynik, adw. Joanna Woźniak, adw. Iga-Oppeln-Bronikowska, adw. Mateusz Sadłyk, apl. radc. Aleksandra Bowanko, Julia Szcześniak i Maciej Kurkowski. Gościem specjalnym drugiej edycji „Entertainment Law Academy” była adw. Anna Piechówka - Expert Counsel, Lead of Business and Intellectual Property Practice w spółce CD PROJEKT RED S.A. Gratulujemy wszystkim uczestnikom ukończenia zajęć i dziękujemy za aktywny udział!

Z przyjemnością informujemy również, że tegoroczna edycja „Entertainment Law Academy” została wyróżniona w programie „Rozwój Sektorów Kreatywnych 2024” organizowanym przez Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych i w efekcie otrzymała dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dziękujemy Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych za wyróżnienie.


Daniel Hasik
14.05.2024
Czy usługi mentoringowe w social mediach mogą wzbudzić zainteresowanie UOKiK?

Czy usługi mentoringowe w social mediach mogą wzbudzić zainteresowanie UOKiK?

W ostatnich latach przedmiotem wzmożonego zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) jest działalność tzw. influencerów, czyli twórców internetowych, mogących poprzez swoje publikacje wpływać na opinie, decyzje, czy zachowania swoich obserwatorów. Prezes UOKiK kieruje swoją uwagę m.in. na  sposób reklamowania towarów i usług w mediach społecznościowych, w związku z zakazem stosowania praktyk rynkowych wprowadzających konsumenta w błąd. Warto jednak pamiętać, że powyższy zakaz odnosi się także do innych aspektów działalności prowadzonej w social mediach, takich jak np. prawidłowy sposób informowania o oferowanych usługach. Uwagę na powyższy aspekt powinny zwrócić w szczególności osoby świadczące za pośrednictwem social mediów usługi coachingowe lub mentorskie. 


Marlena Michalak
28.03.2024

Intellectual property
and media law professionals.

Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa

tel: (+48) 22 299 60 70
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach podrobionych znaków towarowych prosimy pisać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz:

ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa

tel: (+48) 579 066 338
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners