Blog

Klauzula bestsellerowa - nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Klauzula bestsellerowa - nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Klauzula bestsellerowa to instytucja prawa autorskiego uregulowana w art. 44 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: PrAut), która daje podstawy do podwyższenia wynagrodzenia twórcy przez sąd, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy. Innymi słowy, w momencie, gdy twórca (np. autor książki) przeniesie autorskie prawa majątkowe na inny podmiot (np. wydawnictwo) za wynagrodzeniem, a następnie podmiot ten w wyniku eksploatacji utworu (np. poprzez druk książki oraz jej sprzedaż) osiągnie dochody wyjątkowo wysokie w porównaniu do wynagrodzenia umownego twórcy, twórca na podstawie tego przepisu może domagać się podwyższenia swojego wynagrodzenia. Na klauzulę bestsellerową może powołać się również artysta wykonawca, do czego uprawnia go art. 92 PrAut.


Aleksandra Sewerynik
16.10.2024
Znak podarunkowy,  czyli o ograniczeniu wykonywania prawa ze znaku towarowego.

Znak podarunkowy, czyli o ograniczeniu wykonywania prawa ze znaku towarowego.

W niedawnym wyroku w sprawie C-361/22 z powództwa Industria de Diseño Textil SA (Inditex) – właściciela praw do znaków towarowych ZARA - przeciwko Buongiorno Myalert SA, Trybunał odniósł się do zakresu ograniczenia możliwości wykonywania praw ze znaku towarowego wynikającego z art. 6 ust. 1 lit. C) Dyrektywy 2008/95/WE (Dyrektywa 2008). I chociaż przepisy analizowane przez Trybunał nie obowiązują od lat, to mają istotny wpływ na obecny stan prawny ujęty w Dyrektywie (UE) 2015/2436 (Dyrektywa 2015).


Julia Niedźwiecka
8.10.2024
Save the Music z prawem - wykłady dr Aleksandry Sewerynik

Save the Music z prawem - wykłady dr Aleksandry Sewerynik

Projekt Save the Music to kampania społeczna zainicjowana przez dr Marlenę Wieczorek i prowadzona przez Fundację MEAKULTURA[1], mająca na celu ochronę i promocję europejskiego dziedzictwa muzycznego, w tym ukazanie wpływu muzyki na historię świata i człowieka oraz wspieranie jego rozwoju intelektualnego i społecznego. Na stronie projektu można znaleźć bogate zasoby edukacyjne, takie jak publikacje, nagrania oraz wykłady poświęcone tradycjom muzycznym różnych regionów Europy.


Julia Szcześniak
26.09.2024

Intellectual property
and media law professionals.

Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa

tel: (+48) 22 299 60 70
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W sprawach podrobionych znaków towarowych prosimy pisać na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz na:

ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa

tel: (+48) 579 066 338
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners