Klauzula bestsellerowa to instytucja prawa autorskiego uregulowana w art. 44 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej: PrAut), która daje podstawy do podwyższenia wynagrodzenia twórcy przez sąd, gdy wynagrodzenie twórcy jest niewspółmiernie niskie w stosunku do korzyści nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy. Innymi słowy, w momencie, gdy twórca (np. autor książki) przeniesie autorskie prawa majątkowe na inny podmiot (np. wydawnictwo) za wynagrodzeniem, a następnie podmiot ten w wyniku eksploatacji utworu (np. poprzez druk książki oraz jej sprzedaż) osiągnie dochody wyjątkowo wysokie w porównaniu do wynagrodzenia umownego twórcy, twórca na podstawie tego przepisu może domagać się podwyższenia swojego wynagrodzenia. Na klauzulę bestsellerową może powołać się również artysta wykonawca, do czego uprawnia go art. 92 PrAut.
W niedawnym wyroku w sprawie C-361/22 z powództwa Industria de Diseño Textil SA (Inditex) – właściciela praw do znaków towarowych ZARA - przeciwko Buongiorno Myalert SA, Trybunał odniósł się do zakresu ograniczenia możliwości wykonywania praw ze znaku towarowego wynikającego z art. 6 ust. 1 lit. C) Dyrektywy 2008/95/WE (Dyrektywa 2008). I chociaż przepisy analizowane przez Trybunał nie obowiązują od lat, to mają istotny wpływ na obecny stan prawny ujęty w Dyrektywie (UE) 2015/2436 (Dyrektywa 2015).
Projekt Save the Music to kampania społeczna zainicjowana przez dr Marlenę Wieczorek i prowadzona przez Fundację MEAKULTURA[1], mająca na celu ochronę i promocję europejskiego dziedzictwa muzycznego, w tym ukazanie wpływu muzyki na historię świata i człowieka oraz wspieranie jego rozwoju intelektualnego i społecznego. Na stronie projektu można znaleźć bogate zasoby edukacyjne, takie jak publikacje, nagrania oraz wykłady poświęcone tradycjom muzycznym różnych regionów Europy.
Pl. Trzech Krzyży 10/14
00-499 Warszawa
tel: (+48) 22 299 60 70
ul. Marokańska 2s lok 4
03-977 Warszawa
tel: (+48) 579 066 338
Copyright © 2020 - Hasik Rheims & Partners
Desing by Agnieszka Kruszewska